26

Horecapromoties

Diversen

lid 1
Het aanprijzen van alcoholhoudende drank door horeca-promotieteams mag niet zijn gericht op minderjarigen. Deze wijze van aanprijzing is niet toegestaan op plaatsen waar het publiek op dat moment voor meer dan vijfentwintig procent (25%) bestaat uit minderjarigen.

lid 2
Tijdens horecapromoties is het niet toegestaan alcoholhoudende drank gratis aan te bieden.

lid 3
Tijdens horecapromoties is het niet toegestaan om alcoholhoudende drank te verkopen tegen minder dan de helft van de normale verkoopprijs. Bovendien mag er per promotie niet meer dan één consumptie per klant met korting aangeboden worden.

lid 4
Tijdens horecapromoties is het toegestaan om een sampling te organiseren.

lid 5
Horecapromoties worden uitgevoerd door personen van 18 jaar of ouder.

Toelichting artikel 26:
Indien een horecapromotie bestaat uit een sampling dan:

  • mag deze sampling uitsluitend worden gehouden in horecabedrijven met een drank- en horecavergunning of evenementen waar in het kader van artikel 35 van de Drank en Horecawet een ontheffing is verleend;
  • worden uitsluitend portiegroottes gebruikt van 2cl voor sterke drank, 5cl voor wijn en 7,5cl voor bier en cider;
  • mag men per persoon van één merk alcoholhoudende drank maximaal 1 eenheid laten proeven. Indien tijdens een promotie van één merk meerdere varianten gepromoot worden, mogen per persoon in totaal maximaal 3 eenheden geproefd worden. Indien tijdens een promotie meerdere merken van één soort gepromoot worden, mogen per persoon in totaal maximaal 3 eenheden geproefd worden. Indien tijdens een promotie meerdere soorten gepromoot worden, mogen per persoon in totaal maximaal 3 eenheden geproefd worden. Alle te proeven alcoholhoudende dranken dienen in deze gevallen verschillend te zijn;
  • mag men geen bier, wijn of gedistilleerd door elkaar laten proeven;
  • alle leden van het promotieteam, desgewenst gekleed in de look & feel van het alcoholmerk, moeten minimaal 18 jaar zijn.

 

Artikel 1: Hoeveelheid (Algemeen)Artikel 2: Onthouding (Algemeen)Artikel 3: Alcoholhoudend karakter (Algemeen)Artikel 4: Alcoholpercentage (Algemeen)Artikel 5: Goede smaak en/of fatsoen (Algemeen)Artikel 6: Claims (Claims)Artikel 7: Beroepsuitoefening (Claims)Artikel 8: Sociaal en/of seksueel succes (Claims)Artikel 9: Zwangere vrouwen (Kwetsbare groepen/minderjarigen)Artikel 10: Minderjarigen (Kwetsbare groepen/minderjarigen)Artikel 11: Afgebeelde personen (Kwetsbare groepen/minderjarigen)Artikel 12: Volwassenheid (Kwetsbare groepen/minderjarigen)Artikel 13: Premiums (Kwetsbare groepen/minderjarigen)Artikel 14: Risicovol gedrag (Risicovolle situaties)Artikel 15: Drugs (Risicovolle situaties)Artikel 16: Evenementen:openbare orde (Risicovolle situaties)Artikel 17: Evenementen:risico op lichamelijke letsel (Risicovolle situaties)Artikel 18: Verkeer (Risicovolle situaties)Artikel 19: Sport- en evenementsponsoring (Specifieke vormen)Artikel 20: Gratis verstrekken (Specifieke vormen)Artikel 21: Bereik evenementen (Media)Artikel 22: Bereik radio en tv (Media)Artikel 23: Jongerenzenders (Media)Artikel 24: Actieve internet marketing (Media)Artikel 25: Websites (Media)Artikel 26: Horecapromoties (Diversen)Artikel 27: Proeven in slijterij (Diversen)Artikel 28: Outdoorreclame en bioscoopreclame (Diversen)Artikel 29: Expositie en rondleiding (Diversen)Artikel 30: Sport (Diversen)Artikel 31: Vakbeurzen (Diversen)Artikel 32: Tapinstallaties (Diversen)Artikel 33: Educatieve slogan (Educatieve slogan)Artikel 34: Horeca en retailalert (Alert)