Overlijdensrisico matige drinkers 28% lager dan van geheelonthouders
Het lagere overlijdensrisico van mensen die matig drinken ten opzichte van geheelonthouders blijkt gedeeltelijk te verklaren door andere factoren dan het drinkgedrag. Maar ook na correctie voor een groot aantal factoren blijkt het overlijdensrisico van mensen die 1 glas alcoholhoudende drank per dag drinken nog 28% lager te liggen dan van geheelonthouders. Bij overmatige drinkers neemt het overlijdensrisico juist weer toe.
Het is uit eerdere onderzoeken bekend dat mensen die met regelmaat een matige hoeveelheid alcoholhoudende drank drinken een lager overlijdensrisico hebben dan geheelonthouders. Vaak wordt hier tegenin gebracht dat deze twee groepen niet goed met elkaar te vergelijken zijn omdat de groep mensen die matig drinkt er gemiddeld een gezondere leefstijl op na houdt en ook op andere vlakken verschilt van de groep geheelonthouders. Amerikaanse onderzoekers gingen bij 12.519 mensen van 55 jaar en ouder na in welke mate het verband tussen matige alcoholconsumptie en verminderd risico op overlijden stand houdt na correctie voor een groot aantal andere factoren, zoals de sociaaleconomische status (SES), roken en lichaamsgewicht, functionele beperkingen van ouderen (bv. mobiliteit en dagelijkse bezigheden) en psychische en sociale factoren (bv. depressiviteit en het belang van religie). Zij volgden de onderzoeksgroep van 2002 tot 2004. Aan het einde van deze 4-jarige follow-up periode waren 1.338 mensen van de totale onderzoeksgroep overleden (=10,7%).
Na correctie voor demografische factoren (leeftijd, etnische achtergrond e.d.) bleek dat mensen die dagelijks 1 glas alcoholhoudende drank consumeren (bier, wijn of gedistilleerd) een 50% kleiner overlijdensrisico hebben dan geheelonthouders. De onderzoekers vonden, net als in veel voorgaande onderzoeken, een U-vormig verband tussen alcoholconsumptie en overlijdensrisico, waarbij mensen die 1 glas alcoholhoudende drank per dag dronken het laagste risico op overlijden hadden (7%). Niet-drinkers hadden een overlijdensrisico van 14% en mensen die drie glazen of meer per dag dronken hadden een overlijdensrisico van 12%.
Na correctie voor traditionele risicofactoren, zoals roken en overgewicht en gezondheidssituatie hadden de matige drinkers nog steeds een 43% kleiner overlijdensrisico. Als daarnaast ook werd gecorrigeerd voor niet-traditionele risicofactoren zoals sociaal economische status, functionele beperkingen en psychische en sociale factoren bleek dat het overlijdensrisico nog steeds 28% lager lag dan bij de niet-drinkers.
De onderzoekers constateren op basis van het bovenstaande dat het verband tussen alcoholconsumptie en overlijdensrisico ook na correctie voor een groot aantal factoren een U-vormig verband laat zien en dat matige drinkers een aanzienlijk lager risico op overlijden hebben dan geheelonthouders.
Om met zekerheid vast te stellen of het hier daadwerkelijk om een causale relatie tussen matige alcoholconsumptie en verlaging van het overlijdensrisico gaat zou een langdurig gerandomiseerd onderzoek moeten worden uitgevoerd.
Bron: Alcoholengezondheid.nl

Nieuws Alertering