Kritiek op sportsponsoring alcoholmerken even merkwaardig als onterecht

12

aug

Het gaat wel een beetje snel. Yuri van Gelder overtreedt – kennelijk stelselmatig – afspraken die in het kader van het Olympische team zijn gemaakt en de PvdA pleit daarom voor strengere regels voor sportsponsoring door alcoholmerken.

Het is opvallend en eigenlijk heel merkwaardig dat misdragingen door een individuele atleet in Brazilië zouden moeten leiden tot aanpassing van het algemene beleid voor sportsponsoring in Nederland. Zeker omdat nog lang niet alle ins & outs bekend zijn, is het vreemd dat de scherprechters hun oordeel en oplossing al klaar hebben.

Even wat dingen op een rij.
1: Er is al een code voor sportsponsoring door alcoholmerken. Die functioneert prima. Basisregel uit die code is dat sponsoring gericht moet zijn op de beleving door de fans en niet de link mag leggen met actieve sportbeoefening. Het moet dus echt gaan om het (samen) vieren van een sportprestatie, bijvoorbeeld na afloop van de wedstrijd. Dat die code werkt blijkt wel uit het feit dat je in Nederland geen voetballers ziet rondlopen met een alcoholmerk op hun shirt – iets wat in veel andere landen wel gewoon gebeurt – of een tennisheld die een alcoholhoudend drankje aanprijst in een commercial. Dat mag in Nederland niet en iedereen houdt zich daar ook aan.

2: De reden om sponsoring te beperken is volgens Tweede Kamerlid Marith Volp om drinken door jongeren te ontmoedigen en ook de gevolgen van overmatig drinken tegen te gaan. Ze verwijst daarbij naar een aanpak zoals in Frankrijk waar inderdaad veel minder mogelijk is op het gebied van sponsoring door alcoholmerken. Maar gaat het daar dan ook beter? Nee. Binge drinken door jongeren is daar sinds 2003 toegenomen met 60% terwijl dat in Nederland is gedaald met 33%. Het is zelfs zo’n groot probleem in Frankrijk dat ze het geen bingedrinking noemen, maar er een heus Frans woord voor hebben bedacht: ‘la beuverie expresse’. Ook interessant: het percentage volwassen Nederlanders dat aan binge drinken doet is 5,9, in Frankrijk is dit 29,4%. Ook het aantal mensen met alcoholgerelateerde aandoeningen is bijna 5x zo groot in Frankrijk als in ons land.

Wat Volp doet lijkt een beetje op een moeder die tegen haar kind zegt dat hij om betere cijfers op school te halen een voorbeeld aan Jantje moet nemen die heel beleefd is en altijd zijn haar netjes in een scheiding heeft. “Ja maar mama, Jantje haalt alleen maar onvoldoendes!”

Laten we goed kijken naar de feiten: Nederland doet het heel goed als het gaat om tegengaan van overmatige alcoholconsumptie door volwassenen en de afgelopen jaren is alcoholconsumptie onder minderjarigen spectaculair gedaald.

De alcoholbranche heeft zichzelf allerlei beperkingen opgelegd waardoor op een nette manier reclame wordt gemaakt en aan sponsoring wordt gedaan. In het bijzonder waar het sponsoring betreft van sportevenementen bestaat een duidelijke afspraak dat de focus moet liggen op de beleving van die sport door de fans en het vieren na afloop van een sportprestatie. Het Holland House is een prima voorbeeld waarin het samen vieren van sportief succes na afloop van de sportprestatie centraal staat. Er wordt aan de fans een thuis geboden ver van huis en een unieke plek waar Nederlandse fans samen met Nederlandse sporters kunnen vieren dat weer een medaille is behaald. Dat gebeurt al 24 jaar en dat is al 24 jaar een succes.

Wat ook een succes is, is de samenwerking tussen alcoholmerken en sport als het gaat om verantwoord drinken. Diverse merken zijn hier actief mee bezig en helpen bonden en verenigingen om binnen de sport te streven naar het naleven van de nieuwe leeftijdsgrens en andere zaken die te maken hebben met verantwoorde alcoholconsumptie. Ook dat is onderdeel van de samenwerking tussen alcoholmerken en sportwereld.

Het is belangrijk om in dit soort discussies zowel de feiten als de nuances helder te hebben. Er is een groot verschil tussen drinken door sporters in aanloop naar actieve sportbeoefening en het op een verantwoorde manier drinken door supporters die kijken en genieten van sportieve prestaties.

Maar bovenal: de discussie die kennelijk is getriggerd door het naar huis sturen van Yuri van Gelder gaat niet over alcohol. Die gaat over het niet nakomen van afspraken en onbetamelijk gedrag. Een oordeel daarover laat ik graag over aan sportbonden, koepels en rechters. Sponsoring door alcoholmerken van een fantastisch platform waar sportbeleving op een geweldige manier tot zijn recht komt, staat daar helemaal los van.