Vierde STIVA Poort: Alcoholreclame: Goed geregeld

23

feb

Het beperken of verbieden van alcoholreclame staat regelmatig op de politieke agenda. Daarom vond gisteren de vierde STIVA Poort plaats in Nieuwspoort met als titel: ‘Alcoholreclame: Goed geregeld’. STIVA Poort is het ontmoetings- en discussieplatform voor bestuurders en professionals die zich willen inzetten voor verantwoorde alcoholconsumptie.

Peter de Wolf (directeur STIVA) heeft geschetst waar producenten en importeurs aan moeten voldoen om verantwoorde alcoholreclame te maken en hoe zelfregulering geregeld is. Peter de Wolf: “Dit is niet nieuw. De branche is al sinds 1980 bezig met verantwoorde marketing.” Martin Huijbregts (marketeer bij A Brand New Day) heeft inzichtelijk gemaakt hoe deze regels en bedrijfsrichtlijnen tot uiting komen bij Jack Daniels. Tom van Hulst (Plus Communicatie) heeft aan de hand van actuele cijfers uit 2016 van de Stichting Kijk Onderzoek (SKO) toegelicht dat jongeren steeds minder alcoholreclame op televisie zien. De daling is met name groot in de leeftijdscategorie 12 tot 17 jaar: hier was een daling te zien van ruim 60% ten opzichte van tien jaar geleden. Menno Urbanus (R2 Research) heeft door middel van uniek onderzoek in kaart gebracht in welke mate uitingen van adverteerders in de alcoholbranche op social media zichtbaar zijn voor jongeren onder de 18 jaar. Uitkomst is dat 98,5% terecht komt bij volwassenen. Hiervoor zijn verschillende merken, social media kanalen en meetmomenten gebruikt.

Ook vond er een panelgesprek plaats tussen Ebba Hoogenraad (reclamerecht jurist) en Marjet van Zuijlen (oud politica en zelfstandig consulent) over of en hoe zelfregulering verbeterd kan worden. Marjet van Zuijlen raadde aan transparanter te zijn over hoe de Code tot stand komt en wat erin zou moeten staan. Niet alleen naar elkaar, maar juist naar andere stakeholders. Ebba Hoogenraad: “De Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken is in vergelijking met andere Codes een volwassen Code waar goed over is nagedacht. Natuurlijk is er ruimte voor verbetering. Het is goed dat jullie daar als branche over nadenken.”

vlnr: Steven van Eijck (voorzitter STIVA), Marjet van Zuijlen (onafhankelijk consulent), Ebba Hoogenraad (reclamerecht jurist)

Tom van Hulst (Plus Communicatie)

DEN HAAG – Stiva Poort Nieuwspoort

Peter de Wolf (directeur STIVA)