Direct naar content gaan
hero
Geniet,
maar drink met mate

Persbericht SPOT en STIVA: Jongeren zien steeds minder alcoholreclame op televisie

Het aantal jongeren van 12 t/m 17 jaar dat alcoholreclames op televisie ziet is in de afgelopen 10 jaar gedaald met 40% en voor jongeren van 6 t/m 11 jaar met 67%. Dat blijkt uit een analyse van SPOT naar hoeveel jongeren bereikt worden met alcoholreclame.

Aanleiding voor deze analyse waren Kamervragen van de SGP, ChristenUnie en SP over alcoholreclame op televisie waarbij wordt verwezen naar een evaluatie van de alcoholreclamebeperking op radio en televisie in 2009 en 2010 uitgevoerd door STAP. SPOT heeft een analyse gemaakt van alcoholreclames op televisie voor de jaren 2002 tot en met 2012 op basis van de cijfers van Stichting KijkOnderzoek.

Belangrijkste bevindingen
Uit de analyse van SPOT blijkt dat het bereik van alcoholreclames op televisie onder jongeren van 12 t/m 17 jaar  in de afgelopen 10 jaar is gedaald met 40% en onder jongeren van 6 t/m 11 jaar met 67%. SPOT directeur Michel van der Voort: “Gemiddeld zag een 12 t/m 17 jarige  3 televisiereclames voor alcohol per week. Een  6 t/m 11 jarige zag er gemiddeld 1 per week. Dat zijn aanzienlijke dalingen ten opzichte van 10 jaar geleden”. Bovendien blijkt dat jongeren van 12 t/m 17 jaar gemiddeld de helft minder alcoholreclames zien dan volwassen.  Voor jongeren van 6 t/m 11 jaar geldt dat zij 5 keer minder alcoholreclames zien dan volwassen. STIVA directeur Peter de Wolf: “Uitgangspunt bij zelfregulering van alcoholreclame is dat het onmogelijk is om alle minderjarigen te vrijwaren van het zien van alcoholreclame. Wel mag redelijkerwijs van de alcoholbranche verwacht worden dat er een significant verschil te zien is tussen de mate waarin volwassenen en minderjarigen bereikt worden. Dat is dus het geval”.

Meer informatie en bijbehorende grafieken vindt u in de analyse van SPOT.

[Download not found]