Alcoholsector werkt samen met grote digitale platforms in kader verantwoorde marketing op social media

19

sep

Vijftien grote internationale alcoholmerken en de vier belangrijkste social media bedrijven (Facebook, Twitter, Snapchat en Youtube) slaan de handen ineen om er nog meer dan nu al het geval is, voor te zorgen dat alcoholmarketing via social media terechtkomt bij die mensen waar het voor bedoeld is. Concreet betekent dat het volgende:

  1. De technologie wordt onder de loep genomen en nog verder aangepast om ervoor te zorgen dat alcoholmarketing alleen gericht wordt op mensen die meerderjarig zijn;
  2. Er gaat voortdurend gekeken worden hoe voorkomen kan worden dat minderjarigen via allerlei onbedoelde manieren toch content van alcoholmarketing te zien krijgen;
  3. Er komt een opt-out systeem waarbij mensen kunnen aangeven geen content met alcoholmarketing meer te willen ontvangen.

 

De producenten en importeurs van alcoholhoudende dranken zijn via STIVA al heel lang bezig met verantwoorde alcoholmarketing, ook via social media. Zo is in de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken al op 1 januari 2012 een artikel geïmplementeerd waarin de regels voor alcoholmerken hoe om te gaan met social media is opgenomen.  Nederland was het eerste land ter wereld dat dit zo geregeld heeft.

STIVA heeft er ook nadrukkelijk voor gepleit om technologie in te zetten en te verbeteren om ervoor te zorgen dat alcoholmarketing via social media zo weinig mogelijk 18-minners bereikt. Facebook doet dit al enkele jaren via een zogenaamde ‘demographic age restriction policy’. Dat betekent dat 18-minners via hun Facebook account geen alcoholmarketing te zien krijgen; niet als ze zelf op zoek gaan, maar ook niet als hun vrienden dit doorsturen of liken. De 18- accounts zijn helemaal afgeschermd. Andere social media platforms hebben ook beschermingsmaatregelen, maar nog niet zo robuust als die van Facebook.

Peter de Wolf, directeur STIVA: “We zijn er erg blij mee dat de alcoholsector en de social media wereld op internationaal niveau de handen ineen hebben geslagen. Voor beide partijen is het van belang dat alcoholmarketing terecht komt bij die mensen waar het voor bedoeld is, namelijk volwassenen. Hier ligt echt een robuust commitment waarmee beide sectoren een duidelijk signaal afgeven dat zij verantwoorde alcoholmarketing niet alleen nastreven, maar echt concrete stappen zetten”.

Lees meer op: http://www.iard.org/wp-content/uploads/2018/09/Communiqué-v6.pdf