Direct naar content gaan
Geniet,
maar drink met mate

Alcoholmarketing via Instagram: voorkom dat 18-minners worden bereikt

Alcoholmarketing via Instagram: voorkom dat 18-minners worden bereikt

Alcoholmarketing op je eigen Instagram account, kun je als adverteerder makkelijk instellen op 18+. Ook advertising en dark posting op Instagram is makkelijk in te stellen op profielen van 18+. Wanneer je als alcoholmerk samenwerkt met een influencer, is het belangrijk dat ook zijn/haar posts niet bij 18-minners terechtkomen. Maar hoe doe je dat? Wat voor mogelijkheden heeft een influencer? En wat kun je als merk doen om dit goed te laten verlopen?

Een feature op Instagram die lang niet altijd bekend is bij influencers en social media bureaus, is het werken met een betaald partnership. Wanneer een influencer iets wil posten kan hij/zij via ‘geavanceerde instellingen’ een ‘brand partner’ aanklikken. Uiteraard moet die brand partner daar goedkeuring voor geven. Vervolgens kan de influencer ook nog de leeftijd instellen, dus in het geval van alcoholhoudende drank is dat 18 jaar.

Op deze manier kan de content die ontstaat via een commerciële samenwerking met een influencer nooit bij 18-minners terecht komen. Dit is dus een feature die het jou als adverteerder van een alcoholmerk heel makkelijk maakt om de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken na te leven. Geef dus toestemming dat de influencer waarmee je samenwerkt dit zo mag doen.

Aanvullend kan een influencer ook nog op een makkelijke manier zijn/haar account (tijdelijk) uitsluiten voor bepaalde leeftijdsgroepen. Dit is ook per land in te stellen.

Het is dus vrij eenvoudig om op een belangrijk platform als Instagram rekening te houden met de regels over leeftijd die in de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken staan. Zorg ervoor dat – als je samenwerkt met een influencer – hij/zij of het bureau waarmee hij werkt op de hoogte is van deze features en ze ook gebruikt. Daarnaast is het uiteraard van belang dat de influencer niet meer dan 25% volgers heeft die jonger zijn dan 18 jaar, dat de influencer zelf ook 25 jaar of ouder is en dat de content van zijn post in lijn is met de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken. Dus geen overmatigheid, geen specifieke verwijzingen naar dingen die specifiek aantrekkelijk zijn voor minderjarigen, geen alcohol en verkeer, etc.

Bron en meer informatie: https://creators.instagram.com/blog/instagram-creators-branded-content-share-right-audience-restrictions