Ga direct naar de content

Nieuws

Alcoholreclame op TikTok is verboden!

STIVA heeft de laatste tijd veel vragen gekregen over adverteren op TikTok. We vinden het belangrijk om iedereen van goed onderbouwde informatie te voorzien. Uitgangspunt daarbij is dat wij willen voorkomen dat minderjarigen alcoholreclame zien.

Daarom zijn we op allerlei manieren aan het checken geweest hoe het nu precies zit. Allerbelangrijkste is de informatie van TikTok zelf op haar eigen website met spelregels voor Nederland. Die lijken klip en klaar: alcoholreclame in elke vorm is verboden. Dit geldt voor betaald en onbetaald (organic) aanprijzing en in welke vorm dan ook. Het verbod geldt ook voor alcoholarme en 0.0% varianten van alcoholhoudende dranken, en ook frisdranken gepresenteerd als alcoholvrije alternatieven of als mixers voor alcoholhoudende dranken.

Voor de volledigheid hebben we nog dubbelchecks gedaan bij de Stichting Reclame Code (SRC) en haar Europese koepel EASA, de World Federation of Advertisers (WFA) en onze eigen internationale koepel International Alliance for Responsible Drinking (IARD). Voor de zekerheid hebben we ook nog direct contact met TikTok opgenomen die bovenstaand bevestigde. Ook een check die we via reclamerechtjuristen van Hoogenraad & Haak hebben laten uitvoeren leidde tot dezelfde conclusie: alcoholreclame maken op TikTok is niet toegestaan.

Uiteraard blijven we alle ontwikkelingen volgen. Heb je vragen rondom TikTok, maar natuurlijk ook alle andere vragen over alcoholmarketing: stel die gerust!