Direct naar content gaan
hero
Geniet,
maar drink met mate

Geen alcoholreclame in 2022 op twee jongerenzenders

Geen alcoholreclame in 2022 op twee jongerenzenders
STIVA heeft laten vaststellen welke radio- en televisiezenders op basis van de kijk- en luistercijfers zijn aan te merken als jongerenzender. Dit betekent dat in 2022 op de televisiezenders Nickelodeon en Disney Channel geen alcoholreclame worden uitgezonden. Geen enkele radiozender is aan te merken als jongerenzender.

Jongerenzenders in de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA)

Voor 21.00 uur mag helemaal geen alcoholreclame worden uitgezonden. Daarnaast mag reclame voor alcoholhoudende drank zich niet specifiek richten op minderjarigen. Dit geldt zowel voor de inhoud als de platforms waar de reclame wordt vertoond. Daarom laat STIVA elk jaar vaststellen welke zenders als jongerenzender kunnen worden aangemerkt. Een jongerenzender is een zender waarvan gemiddeld meer dan 25% van het totale kijk- en luisterpubliek bestaat uit minderjarigen. Voor de vaststelling van het percentage minderjarigen in het kijk- en luisterpubliek wordt uitgegaan van het gewogen gemiddelde van de kijk- of luistercijfers, afgezet tegen het gehele programma- aanbod van een zender. Nationaal Luister Onderzoek (NLO) en Stichting Kijk Onderzoek (SKO) hebben de onderzoeken uitgevoerd. Voor alle overige televisie- en radiozenders geldt dat reclame voor alcoholhoudende drank niet mag worden uitgezonden op radio en televisie direct voorafgaand aan, of tijdens, of direct volgend op programma’s die volgens algemeen in de markt geaccepteerde luister- of kijkcijfers voor meer dan 25% worden gehoord respectievelijk bekeken door minderjarigen.

Nationaal Preventieakkoord

In het Nationaal Preventieakkoord zijn afspraken gemaakt om problematisch alcoholgebruik tegen te gaan. STIVA steunt de keuze om problematisch alcoholgebruik in samenwerking aan te pakken en draagt actief bij aan het behalen van de doelstellingen die zijn geformuleerd. Niet adverteren op zenders waar veel jongeren naar kijken en luisteren past daarbij. STIVA-directeur Peter de Wolf: “Alcoholreclame is bedoeld voor en moet ook gericht zijn op volwassenen. Dit brengt een plicht voor adverteerders met zich mee om minderjarigen zo weinig mogelijk te bereiken. Daarom checkt STIVA wat jongerenzenders zijn en geldt de afspraak dat op die zenders geen alcoholreclame mag worden uitgezonden.”

Het bereik van minderjarigen via alcoholreclame op televisie is spectaculair gedaald

Onlangs heeft bureau Featly Media in opdracht van STIVA een onderzoek naar het bereik van minderjarigen via alcoholreclame op televisie uitgevoerd. Peter de Wolf, directeur STIVA: ”In de afgelopen achttien jaar, is het bereik van de groep 12 t/m 17-jarigen met 83% gedaald. Anno 2020 kregen 18-minners gemiddeld 2,6 seconden alcoholreclame op tv per dag te zien. In het perspectief van alle online en offline impressies die jongeren op een dag binnenkrijgen is dat verwaarloosbaar.”