Ga direct naar de content

Nieuws

Nieuwe regels voor influencers

Per 1 juli 2022 gelden aanvullende regels die influencers moeten toepassen bij samenwerkingen met (commerciële) opdrachtgevers. Voor alcoholmerken gelden uiteraard ook nog steeds de aanvullende regels zoals die in de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken staan.

Het is belangrijk dat adverteerders meedenken met influencers en ook op de hoogte zijn van de nieuwe regels. Die regels kunnen invloed hebben op de content. De volgende 5 stappen helpen adverteerders uit de alcoholsector goed op weg:

Wat verandert er?

Per 1 juli 2022 vallen influencers die meer dan 500.000 volgers hebben, die regelmatig video’s plaatsen, die daarmee geld verdienen en die zijn ingeschreven bij de KvK onder de Mediawet. Zij worden dan ‘audiovisuele mediadiensten op aanvraag’, vergelijkbaar met bijvoorbeeld Netflix.

Voor deze influencers betekent het een aantal dingen.  Zo moeten zij zich aanmelden dat bij het Commissariaat voor de Media. Dit is de organisatie die de Mediawet controleert. Ook heeft het gevolgen voor de content die zij plaatsen. Die moet worden gecategoriseerd als reclame, sponsoring of product placement. Per categorie gelden verschillende regels, vooral gericht op het bekend maken van die commerciële samenwerking. Dat kan bij reclame bijvoorbeeld niet meer via #partner, maar moet dan echt met termen ‘reclame’, #ad, etc.

Wat betekent dit voor adverteerders?

  1. Geef in die briefing duidelijk aan wat de do’s & don’ts zijn. Ga specifiek in op de regels die gelden voor alcoholmarketing. Dus nooit hinten op overmatigheid, wegblijven van 18-min en dus ook geen kinderlijke uitingen, zorgen dat influencers niets gratis weggeeft. Kortom: alle regels die in de Reclamecode voor Alcoholhoudend dranken staan en die je als adverteerder in je eigen uitingen ook niet zou doen. TikTok is een no go area voor alcoholmarketing, dus zorg dat influencers daar niet op posten
  2. Doe een copycheck voor de livegang van een video of post
  3. Doe ook een check bij livegang; als er dan onverhoopt toch iets niet helemaal goed is, kun je dat nog stel herstellen
  4. Zorg dat je in nauw contact bent met managementbureau van de influencer. Zij zijn vaak beter op de hoogte van alle regels dan individuele influencers.
  5. Zorg dat je altijd een briefing maakt en bespreek die nadrukkelijk met de influencers en zijn/haar management

Meer informatie

Kijk op influencerregels.com voor alle regels.

Deze website is gemaakt door de DDMA in samenwerking met de Bond van Adverteerders en influencers zelf. STIVA is ook betrokken geweest bij het aanleveren van content voor deze website.