Ga direct naar de content

Story

Amstel zet de BOB in de schijnwerpers

Categorieën artikel:
Story
Gepubliceerd op:

Amstel bier zet zich actief in voor verantwoorde alcoholconsumptie. Dat doet het biermerk onder meer met de campagne De Vrienden van Amstel VIB, waarbij VIB staat voor de Very Important BOB. De activatie werd voor het eerst ingezet tijdens De Vrienden van Amstel Live.

Amstel bier werd voor het eerst in 1870 gebrouwen en heeft nog steeds dezelfde kwaliteit als toen. Het is een biermerk van Heineken, dat wereldwijd verkocht en gedronken wordt. Sinds 2012 is er ook een 0.0-versie. Amstel 0.0% is een geheel alcoholvrij bier met de vertrouwde smaak van Amstel. Het biermerk zet zich actief in voor verantwoorde alcoholconsumptie, onder meer met de activatie De Vrienden van Amstel VIB, waarbij VIB staat voor de Very Important BOB.

Samenwerking met Veilig Verkeer Nederland
Verantwoorde alcoholconsumptie is voor Amstel erg belangrijk. Zo investeren ze onder meer in De Vrienden van Amstel VIB en stimuleren ze het drinken van Amstel 0.0%. Voor De Vrienden van Amstel VIB is het biermerk een samenwerking aangegaan met Veilig Verkeer Nederland. Deze vereniging zet zich in om het verkeer veiliger te maken en is van mening: 100% BOB, 0% op. Want iedere hoeveelheid alcohol in je bloed heeft effect op je rijgedrag. Sinds de invoering van de BOB -campagne, die mensen moet stimuleren om geen alcohol te drinken als ze nog moeten rijden, is er een daling van het aantal alcoholincidenten.

De Vrienden van Amstel Live
Twee weken lang wordt Rotterdam Ahoy tijdens De Vrienden van Amstel Live omgetoverd tot de grootste en gezelligste kroeg van Nederland. Een groot deel van de bezoekers van dit evenement komt met de auto naar Ahoy, wat ze automatisch de BOB maakt. Om deze mensen niet te vergeten, worden zij tijdens de show extra in de schijnwerpers gezet. Zo krijgen alle chauffeurs tijdens De Vrienden van Amstel Live 2024 op de parkeerplaats een gratis munt voor Amstel 0.0 of frisdrank. Bij binnenkomst ontvangen chauffeurs een stempel of sticker, zodat zij na afloop van de show te herkennen zijn. Mensen met een stempel of sticker die bij de uitgang een alcoholtest doen en nul blazen, krijgen een sleutelhanger.

Onvergetelijke VIB-behandeling
Vooraf konden bezoekers hun chauffeur via de website aanmelden. Uit deze aanmeldingen zijn elke avond vijf VIB’s getrokken. Deze vijf personen kregen een privé-parkeerplaats, onbeperkt Amstel 0.0 en frisdrank te drinken en ontvingen verschillende accessoires. In totaal waren er na afloop van de veertien avonden zeventig ‘Very Important BOB’s’, die allemaal hebben kunnen genieten van een onvergetelijke avond. Doel van de activatie was om te laten zien dat mensen die geen alcohol drinken als ze moeten rijden de helden van De Vrienden van Amstel Live zijn en dat je ook met Amstel 0.0 een onvergetelijke avond hebt. Op dit moment kijkt Amstel of ze deze activatie ook voor andere evenementen gaan inzetten.

Bekijk de VIB-video hieronder:

(tekst gaat verder onder de video)

This content is available after accepting the cookies.

View on Vimeo. Opent in een nieuw venster
Een van de oproepen voor het aanmelden van de Very Important BOB’s

Met of zonder alcohol?
Om verantwoorde alcoholconsumptie en het drinken van Amstel 0.0 bij het publiek te stimuleren werd er bij de bar als bezoekers een biertje bestelden actief door het barpersoneel gevraagd ‘met of zonder alcohol?’. Ook ging de helft van de posteruitingen rondom de Amstel-barren specifiek over 0.0-dranken uit het Amstel-assortiment. Dat deze maatregelen effect hebben gehad was te zien in een stijging van maar liefst 8% in de verkoop van 0.0% bier ten opzichte van vorig jaar. In de omgeving van Ahoy waren verder veel BOB-uitingen en in samenwerking met de politie werden er controles uitgevoerd.

Verhalen uit de praktijk
In de rubriek Stiva Stories delen we mooie voorbeelden van drankproducenten die zich net als STIVA actief inzetten voor verantwoorde alcoholconsumptie. Heb je zelf ook een mooi en inspirerend voorbeeld? Mail dit dan naar info@stiva.nl, dan kunnen we jullie verhaal wellicht ook delen in deze rubriek.