Bob-campagne
Als je zegt: wie is de Bob? Weet vrijwel iedereen wat je ermee bedoelt. De campagne is een gezamenlijk initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en verschillende campagnepartners, waaronder STIVA.
Campagnes tegen rijden onder invloed
Andere campagnepartners naast STIVA zijn: provincies, gemeenten, Veilig Verkeer Nederland, TeamAlert, politie en justitie. De Bob-campagne richt zich op het voorkomen van rijden onder invloed van alcohol en loopt sinds 2001.
De Rijksoverheid gebruikt de naam Bob in campagnes tegen rijden onder invloed van alcohol. De persoon die geen alcohol drinkt als hij nog moet rijden is de Bob. De Bob blijft nuchter en kan daardoor zijn vrienden veilig thuisbrengen met de auto. Het oorspronkelijke idee voor de campagne is van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV).
Uitgangspunten Bob-campagne:
- De Bob-campagne bevordert het nuchter autorijden, waarbij Bob degene is die nuchter blijft zodat iedereen veilig thuiskomt;
- Door de positieve aanpak van de campagne is het niet drinken als je nog moet rijden makkelijker bespreekbaar en tot zeer breed gedragen norm geworden;
- De combinatie van voorlichting en handhaving die tijdens de Bob-campagne hand in hand gaan, blijkt een succes.