KiKiD Booze
KiKiD ontwikkelt projecten die erop gericht zijn écht in gesprek komen met jongeren over voor hen belangrijke thema’s, zoals alcohol, relaties en seksualiteit, social media en (cyber)pesten, geld en schulden. STIVA deelt haar expertise op het gebied van alcoholgebruik met de stichting. Hierbij benadrukken we graag dat STIVA hierbij geen invloed heeft op de inhoud van de voorstellingen en het lesmateriaal van KiKiD Booze.
Stichting KiKid
Stichting KiKiD ontwikkelt sinds 2007 educatieve theaterprojecten, projectweken, trainingen en digitale lessen, die ze uitvoeren op scholen in het basis- en voortgezet onderwijs. De combinatie van rolmodelleneducatie uitgevoerd door jongerenexperts (18-24 jaar), theater en actuele kennis is een schot in de roos. Al snel kwam de vraag van scholen om programma’s over meer thema’s, waaronder alcoholgebruik.
Betrokkenheid alcoholbranche
Als alcoholbranche kijken we hoe we het alcoholprogramma van KiKiD kunnen ondersteunen. Dit doen we onder meer door onze expertise in te brengen, waarbij STIVA overigens geen invloed heeft op de inhoud van de voorstellingen en het lesmateriaal van KiKiD Booze. De meerwaarde van de boodschap, geen alcohol voor kinderen jonger dan achttien jaar, verspreiden via dit programma is dat deze boodschap direct bij de doelgroep terechtkomt. Een aanpak die vergelijkbaar is met de Bob-campagne en onze samenwerking daarin met Veilig Verkeer Nederland.
Bereik KiKiD Booze in 2022
Aantal voorstellingen: 100
Bereik voorstellingen: 4357 leerlingen
Bereik videolessen: 5448 leerlingen
Sociale mediacampagne: 3.715.446 impressies
KiKiD Booze
Party’s, drankspelletjes, comazuipen, binging, indrinken… Vrijwel alle jongeren krijgen hiermee te maken. Dit gebeurt vaak op een moment dat ze nog maar weinig kans hebben gehad om zelf te bedenken wat ze hiermee willen, wat ze kwetsbaar maakt. KiKiD Booze is een combinatie van theater, educatie, discussie en creatieve opdrachten. Doel van het project is bewustwording van gevaren, grenzen en groepsdruk. Door scholieren tijdig kennis te laten maken met alles rondom alcohol krijgen zij inzicht in de eigen keuzes.
Jongeren die deel hebben genomen aan KiKiD Booze zijn zich bewuster van hun eigen wensen, grenzen en de invloed van groepsdruk op hun gebruik van alcohol. Een voorstelling van KiKiD bestaat uit vier of vijf scènes die gespeeld worden door de jongerenexperts. De voorstelling wordt in principe gespeeld voor twee klassen tegelijk, waarbij vier of vijf jongerenexperts na de scènes met leerlingen (verder) praten over wat zij gezien hebben en scholieren laten vertellen wat hun eigen ervaringen met betrekking tot het onderwerp zijn.
Naast deze voorstellingen biedt KiKid ook de mogelijkheid om online lessen te volgen van KiKiD BOOZE. Op deze manier kunnen nog meer leerlingen bereikt worden. Deze lessen bestaan uit video’s met de eigen rolmodellen van KiKiD maar ook video’s met bekende rolmodellen.
Jongerenexperts
De jongerenexperts worden door KiKiD opgeleid, waarbij zij ondersteuning krijgen van regionale instellingen voor verslavingszorg, zoals bijvoorbeeld Brijder, Novadic-Kentron of Tactus. De jongerenexperts, vaak studenten HBO Sociaal Pedagogische Hulpverlening (SPH), zijn 18 tot 24 jaar oud waardoor ze dicht bij de doelgroep staan en leerlingen het gevoel hebben dat ze met een oudere broer of zus praten.
Social media
Naast en gekoppeld aan de voorstellingen op scholen is er ook een social mediacampagne van KiKiD BOOZE. Via Snapchat, Instagram en TikTok wordt ingezet om de mond-op-mondreclame die ontstaat via de voorstellingen een extra boost te geven.