Ga direct naar de content

Regelgeving

Reclamecode voor Alcoholvrije Varianten van Alcoholhoudende dranken

De Reclamecode voor Alcoholvrije Varianten van Alcoholhoudende dranken (RvAVA) is de belangrijkste regelgeving in Nederland met betrekking tot reclame voor alcoholvrije varianten.

Deze code geldt voor reclame voor dranken waarbij door middel van naam, merk, productvormgeving, en/of marketing van die drank wordt verwezen naar een alcoholhoudende drank. Het gaat hierbij om dranken die bij 20 graden Celsius voor maximaal een half volumeprocent (0,5%) bestaan uit alcohol.

Er zijn genoeg mogelijkheden om te kiezen voor een lekker drankje

Steeds vaker kiest de Nederlandse consument voor een alcoholvrije variant. Dat die keuze er is, is heel prettig en de consument wordt via marketing daarop geattendeerd. Marketing van alcoholvrije varianten is dus belangrijk, maar moet wel in goede banen worden geleid. Daarom heeft STIVA als penvoerder samen met de sectoren de Reclamecode voor alcoholvrije varianten van alcoholhoudende dranken (RvAVA) opgesteld. Deze code zorgt voor maatschappelijke verantwoorde marketing van alcoholvrije varianten van alcoholhoudende dranken. Ook voor deze code geldt dat iedereen die van mening is dat een reclame-uiting niet voldoet aan de regels in de Code hierover een klacht kan indienen bij de Reclame Code Commissie (RCC). Dit onafhankelijke klachtenorgaan beoordeelt of een reclame in strijd is met de Code. In het geval van een overtreding beveelt de RCC de adverteerder aan voortaan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. De afdeling Compliance controleert vervolgens of de adverteerder gevolg heeft gegeven aan deze aanbeveling.

Benieuwd naar alle regels rondom reclame voor alcoholvrije varianten?

Bekijk hier de Reclamecode voor alcoholvrije varianten van alcoholhoudende dranken